Sidor

lördag 4 september 2010

Vad är kunskap? Del 1

På förekommen anledning, låt oss diskutera skolan lite.
Jag har uttryckt att jag inte gillar att värnplikten försvinner, och då menar jag främst den speciella sociala utbildning som det gav. Jag tänkte inte på kostnaderna och inte heller på syftet att kriga, för det kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt, nödvändigt eller ej ur helt andra perspektiv.

Däremot att alla (då manliga) ungdomar fick möjligheten att träna sin viljestyrka och lära sig disciplin, det tror jag var av ett visst värde, som kanske är oersättligt. Hur ska vi uppfostra ungdomarna när det gäller viljestyrka och att ibland t.o.m. ”kunna ta skit”? Hur ska de lära sig ta ansvar för helheten, vara god kamrat? Hur ska de kunna lära sig vad de egentligen tål och vilka fysiska och sociala resurser de har egentligen?

I en grupp finner man sin plats, vad man är bra på och vad andra är bra på och man har möjlighet att växa som person för andra, inte bara för sig själv. Och vart tar kroppen vägen? I den skola vi har finns det knappt tid till annat än att sitta vid en bänk. Vi vet alla att gymnastiken är eftersatt, att slöjden är marginaliserad och t.om. har blivit teoretisk slöjd, liksom hemkunskapen och egentligen nästan allt som är praktiskt! Så vad är egentligen kunskap? det är den frågan vi måste ställa oss om nu skolan ska bli "kunskapsskola".

I min militärutbildning fick vi anstränga oss natt och dag, vi bodde på skidor med tunga packningar på ryggen, ofta sov vi ute i 20-30 graders kyla. Och det fanns ändå aldrig några ursäkter som gällde om man kom för sent eller hade glömt att knäppa en knapp. Då fick man en ordentlig avbasning. Men viktigast var att detta var gemensamt, att alla fick uppleva denna ”duvning”, som man på den tiden kallade för karaktärsdanande.

Skolan idag är inte bara styrd av kunskapsmål, utan det viktigaste styrdokumentet, enligt de rektorer jag har haft, är läroplanen. Läroplanen handlar mer om den s.k. värdegrunden, att överföra (vissa) värden, dvs att på ett sätt fostra eleverna. Trots att detta styrdokument är minst lika viktigt som kursplanerna, så finns det inte några betyg i den delen. Det skrivs däremot explicit i betygshandledningar att det, att en elev verkligen kommer till lektioner, är flitig och ordningsam, hjälpsam, ansvarsfull, bra kamrat, etc. inte har något med betygen att göra, utan det är endast "kunskaperna" som ska mätas. Dvs kursplanernas mål.

När nu då vår partiledare Björklund vill ha ”ordning och reda” i skolan och det även diskuterats ordningsbetyg, så kan det ju vara en helt annan del av den mänskliga utvecklingen som han är inne på än det lärande som pedagogikexperterna är inne på, när de kritiserar honom. Det kanske har mer att göra med att det finns andra kunskaper än de som finns i kursplanerna.

Frågan blir ju: Finns det annat i vår kulturhistoria som är värdefullt att överföra till ungdomarna än texter om kulturhistoria? Att läsa om Odesseus hjältedåd medan man själv förtvinar i en bänk?
jag tror att Jan Björklund är inne på ett viktigt spår som vi måste utveckla och jag tror inte att det måste vara i strid med professorernas vetande om inlärning. Det som återstår är att sy ihop de båda aspekterna till en helhet.

Ge gärna kommentarer, eller skriv egna bloggar på ämnet.

- MVH  Bernt johansson. Kandidat till Kommunfullmäktige i Färgelanda, för Folkpartiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar